مجتبی خردیار

دیوید آکر کیست؟ ( بیوگرافی + آثار David Aaker )

دیوید آکر

بیوگرافی دیوید آکر + آثار او در حوزه برندسازی

 

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های دنیای برند با پدر برندسازی

 

اگر علاقه‌ای به تملق و چرب زبانی ندارید، این مقاله به هیچ وجه برای شما مفید نیست زیرا تا دلتان بخواهد قصد دارم مجیز دیوید آلن آکر (David Allen Aaker) بزرگ را بگویم. اگر قسمت «درباره من» سایت را مطالعه نموده باشید، متوجه می‌شوید در زمانه‌ای که اکثر مردم عاشق بازیگران، فوتبالیست‌ها و … هستند بیشتر علاقه من معطوب به دو استراتژیست بزرگ کسب و یعنی مایکل پورتر و همین دیوید آکر خودمان است. اگر سایر مقاله‌های وب سایت، مانند هویت برند ، برندینگ ، مدل دیوید آکر، گورستان برند و … را مطالعه نموده باشید به خوبی متوجه می‌شوید در اکثر مقالات اشاره‌ای به دیوید آکر داشته‌ام. در این مقاله قصد دارم ضمن معرفی دیوید آکر و اندیشه‌هایش، در مورد این موضوع هم صحبت کنم که چرا در دنیای برندسازی، تا به این حد دیوید آکر مورد احترام و ارزش واقع شده است و چه اتفاقی افتاده است که اکثر صاحبین کسب و کار ترجیح می‌دهند برای مشاوره برندینگ به سراغ دیوید آکر بروند.

 

دیوید آکر

 

بیوگرافی دیوید آکر

دیوید آکر متولد 1938 در شهر فارگو واقع در ایالت داکوتای شمالی است. او استاد بازنشسته دانشگاه مدرسه کسب و کار هاس (Haas school of business) می‌باشد و در بزرگی مدرسه هاس همین بس که طبق رتبه‌بندی Economist، جزء بهترین مدارس کسب و کار دنیا قرار گرفته است. در چند سایت فارسی خواندم که نوشته بودند دیوید آکر استاد دانشگاه کالیفرنیا و برکلی است.

یکی نیست بگوید عزیز دل، ترجمه کردن هم راه و رسم خود را دارد، دانشگاه برکلی یکی از دانشگاه‌های زیرمجموعه دانشگاه کالیفرنیا است و دیوید آکر در مدرسه هاس بوده که یکی از دانشکده‌های دانشگاه برکلی است. بگذریم، مجال غرغر کردن نیست و باید سریع بروم سراغ اصل مطلب.

 

بیوگرافی دیوید آکر

 

دیوید آکر مدرک کارشناسی خود را از مدرسه مدیریت اسلون (MIT Sloan School of management) که زیرمجموعه دانشگاه بزرگ MIT است، دریافت نموده. این مدرسه یکی از قوی‌ترین مدارس مدیریت دنیا بوده و جالب است که بدانید، ورود به دوره MBA آن فراتر از حدی که تصور می‌نمایید، دشوار است. آکر همچنین مدرک کارشناسی ارشد آمار و دکترای مدیریت کسب و کار خود را از دانشگاه استنفورد کسب نموده است، دانشگاهی که هم‌اکنون دختر او یعنی جنیفر آکر، در آنجا به عنوان استاد بازاریابی تدریس می‌نماید. در نهایت، در سال 2015 به دلیل فعالیت‌های فراوان در حوزه بازاریابی، به تالار مشاهیر انجمن بازاریابی آمریکا پیوست.

 

جوایز و کتاب های دیوید آکر

 

آکر بزرگ، تا به حال سه جایزه اصلی در زمینه بازاریابی کسب نموده است:

  • جایزه Paul D. Converse: این جایزه، توسط انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) در سال 1946 به علت گرامی داشت یاد استاد تجارت دانشگاه ایلینوی یعنی Paul D. Converse که پیشگاه در مطالعات بازاریابی آکادمیک بود، بنا نهاده شده است.
  • جایزه Vijay Mahajan: این جایزه نیز توسط انجمن بازاریابی آمریکا در سال 2000 به علت تقدیر از Vijay Mahajan استاد دانشکده کسب و کار McCombs بنا نهاده است. برای دریافت این جایزه، فعالیت افراد در یک بازه زمانی ده ساله یا بیشتر توسط انجمن بازاریابی آمریکا بررسی گردیده و در صورت واجد شرایط بودن، به افرادی که اقدامات مهمی در حوزه استراتژی بازاریابی انجام داده باشند، اهدا می‌گردد.
  • جایزه Buck Weaver: این جایزه توسط انجمن تحقیق در عملیات و علوم مدیریت یعنی INFORMS (The Institute for Operation Research and the Management Sciences) تاسیس گشته است. علاوه بر دیوید آکر افراد دیگری همچون جرالد زالتمن و استیون کوهن نیز این جایزه را به دست آورده‌اند.

آکر همچنین یک ستون یادداشت منظم در نشریه انجمن بازاریابی آمریکا دارد که به «Aaker on Branding» معروف است. از آکر کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده است به عنوان مثال کتاب Brand Relevance در سال 2011 به عنوان سه کتاب برتر حوزه بازاریابی انتخاب گردیده است (این کتاب در کشور خودمان نیز به چاپ رسیده).

 

کتاب ارتباط برند

 

این مطالبی که برایتان شرح دادم، بخش کوچکی از دستاوردهای علمی دیوید آکر بزرگ است. در دنیای کسب و کار و مدیریت حقیقتاً کمتر کسی را می‌توان یافت که تا به این حد، هم در حوزه علمی پیشرو بوده و صاحب کتب و مقالات معتبر باشد و هم در زمینه اجرایی فعالیت گسترده‌ای انجام دهد.

اگر بخواهم جنبه اجرایی دیوید آکر را برایتان شرح دهم باید بگویم که دیوید آکر علاوه بر تدریس، نایب رئیس شرکت Prophet نیز می‌باشد. Prophet یک شرکت مشاوره کسب و کار و بازاریابی است که در سطح جهانی فعالیت می‌نماید.

برای درک عظمت و بزرگی Prophet همین بس که این شرکت، مشاور آژانس تبلیغاتی Dentsu ژاپن می‌باشد. این آژانس در سال 2018، درآمد 1 تریلیون دلاری را تجربه کرده و بالغ بر 63.000 نفر کارمند دارد و سهم آن نیز در بورس توکیو خرید و فروش می‌شود. دیوید آکر تنها و تنها به مشتریان Prophet مشاوره داده و خارج از چارچوب Prophet با هیچ سازمان تجاری همکاری نمی‌نماید.

بیوگرافی david akker

 

 

قطعاً تمام این دستاوردها، جذابیت فراوانی برای هر محقق برندسازی دارد ولی به شخصه علاقه اصلی من به دیوید آکر به علت ارائه مدل‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف برندسازی است. به عنوان مثال در مقاله هویت برند با مدل دیوید آکر، برایتان توضیح دادم که دیوید آکر در حوزه طراحی هویت برند یک مدل ارائه نموده است. مدلی که نشان می‌دهد هویت هر برندی از چهار منبع محصول، سازمان، شخصیت و نمادها ایجاد می‌گردد.

همچنین دیوید آکر مدل دیگری دارد که در صفر تا صد فرآیند برندسازی تاثیر داشته و در مقاله فرآیند برندسازی آن را نیز تشریح نموده‌ام. این مدل به ما نشان می‌دهد برای طی نمودن مسیر برندینگ باید چه گام‌های مهمی را برداریم. در حوزه ارزش ویژه برند نیز، دیوید آکر از قافله عقب نمانده و مدل مخصوص به خود را دارد که چهار جزء آگاهی، تداعی، کیفیت ادراک شده و وفاداری را جزء شاخص‌های اصلی Brand Equity می‌داند.

اگر همچنان مشتاق به خواندن در مورد دیوید آکر هستید باید به شما بگویم که او در حوزه معماری برند (Brand Architecture) نیز مدلی دارد که با بررسی 6 شاخص اصلی، به شما نشان می‌دهد باید از چه مدلی برای معماری برند خود استفاده نمایید. جدیداً آکر در حوزه داستان‌سرایی در برندینگ نیز دست به قلم شده و کتاب بسیار خوب Creating Signature Stories را به رشته تحریر درآورده است که در این کتاب در مورد استفاده از داستان‌ها در فرآیند برندسازی و ارتباطات توضیح می‌دهد.

 

کتاب Creating Signature Stories

 

خیلی اهل فتوا صادر کردن نیستم ولی به نظر شخصی من، هرکس که قصد فعالیت در حوزه برندینگ را دارد حتماً و حتماً باید آشنایی اولیه با اندیشه‌های David Aaker را داشته باشد. در ابتدا مقاله بیان نمودم که می‌خواهم این بار مجیز دیوید آکر را بگویم، امیدوارم حالا که شما نیز با این مرد بزرگ آشنا شده اید دلیل این رفتار من را درک نمایید.

حقیقتاً کمتر کسی را می‌توان یافت که در یک حوزه علمی تا به این حد صاحب اندیشه و پیشرو باشد. دلیل اصلی که صنعت اقبال بسیار فراوانی به مشاوره‌های David Aaker دارد نیز دقیقاً همین موضوع است. او کسی است که دانش و اجرا را با یکدیگر ادغام نموده و این کار، ارزشمندترین موضوع برای یک مدیر کسب و کار است.

امیدوارم روزی فرا برسد که اندیشه‌های دیوید آکر و دیوید آکرها در ایران نیز اقبال بیشتری داشته و مدیران عزیز کسب و کار ما این موضوع را به خوبی درک نمایند که برندسازی یک فرآیند کاملاً علمی است و با تکیه بر چند تبلیغ ساده و ارائه یک محصول یا خدمت با ویژگی‌های حداقلی نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای دنیا نمی‌توانند مدعی باشند که صاحب یک برند قدرتمند هستند.

لینک های مفید :

جهت دریافت فایل PDF این مقاله، لاگین نمایید ورود.
5/5 - (20 امتیاز)

دیدگاه‌ها (2)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*

4 × چهار =

    سجاد پورثانی زاده مهمان 1400-05-25 پاسخ

    سلام جناب خردیار ممنون از مقاله خوبتون
    اتفاقا دیروز که در صفحه لینکدین دیوید آکر بزرگ داشتم مقاله های ایشون رو مطالعه می کردم متوجه شدم که حتی در نوشته هاشون بسیار آدم فروتن و ذهن ساختارمندی دارند اما یک چیز کمی منو آزار داد و اون این بود که اکثر مقاله های ایشون توسط ما مردم شریف ایران کپی برداری شده و در دوره های مختلف و محتواهای خودشون ازش استفاده می کنند و مبالغ بالایی رو هم دریافت می کنند. ای کاش روزی فرا برسد تا ما هم به دانشمون شناخته شویم و اساتیدی همچون شما و آقای دکتر مقدم و دیوید آکرها و ..... در کشورمون زیادتر شوند.

      مجتبی خردیار نویسنده 1401-09-15 پاسخ

      سلام جناب پورثانی عزیز

      ممنون از محبتت و پیامی که دادی

      دزدی علمی پدیده‌ای هست که تقریباً در تمام دنیا رایج هست و نمیشه اون رو فقط مختص ملت شریف ایران دانست. به نظرم من مشکل اصلی دوستانی هستند که بدون تحقیق بابت هر چیزی هزینه می کنند.

مجتبی خردیار