مجتبی خردیار

مشاوره برندسازی در کرج

مشاوره برندسازی در کرج

مشاوره برندسازی در کرج را باید جدی بگیریم؟؟؟

 

من در مقاله ای به صورت تخصصی و مفصل در مورد لزوم و نحوه استفاده از مشاوره برندسازی توضیح داده‌ام. در این نوشته می‌خواهم کمی در مورد وضعیت اقتصادی شهر کرج صحبت کرده و در مورد لزوم مشاوره برندسازی در کرج توضیح دهم. قبل از اینکه بخواهیم مشاوره برندسازی در کرج را بررسی نماییم، بهتر است کمی در مورد شرایط شهر کرج توضیح داده و بیان نمایم که چرا از بین تمام شهرهای ایران، کرج را انتخاب نموده‌ام.

دلایل اهمیت استراتژیک شهر کرج

طبق اطلاعات موجود در وب سایت اداره آمار، جمعیت شهر کرج در سرشماری سال 1395 تقریباً 1.5 میلیون نفر بوده است که با احتساب جمعیت حومه کرج، این عدد به 1.9 میلیون نفر می‌رسد. کرج چهارمین شهر پر جمعیت ایران و بیست و دومین کلان‌شهر پر جمعیت خاورمیانه می‌باشد. کرج بعد از تهران، بزرگترین شهر مهاجرپذیر ایران می‌باشد و به همین دلیل به آن لقب «ایران کوچک» را داده‌اند. جمعیت این شهر نسبت به سایر کلان‌شهرهای ایران جوان‌تر بوده و بیشترین میزان زاد و ولد را به خود اختصاص داده است. نکته نهایی در مورد شهر کرج این است که این شهر در میان سایر کلان‌شهرهای ایران، بیشترین میزان رشد جمعیت را به خود اختصاص داده است.

نرخ رشد جمعیت شهر کرج

کمی تحقیق در حوزه اقتصاد کلان به ما نشان می‌دهد که کرج می‌تواند به عنوان یک قطب اقتصادی در کشور مطرح شده و در آینده‌ای نه چندان دور، کسب و کارهای بزرگی را در خود جای دهد. البته اکنون نیز کارخانجات و کسب و کارهای بزرگی در این شهر فعالیت می‌کنند. به عنوان نمونه، بررسی مزیت‌های رقابتی شهر کرج، ما را به عواملی نظیر عوامل زیر می‌رساند:

  • فاصله‌ای نزدیک (کمتر از 40 کیلومتر) به مرکز سیاسی و اقتصادی کشور (تهران)
  • تعداد راه‌های ارتباطی (آزادراه و دو راه اصلی جاده مخصوص و جاده قدیم کرج، متروی تهران کرج)
  • موقعیت مکانی بر سر راه‌های ارتباطی مهم کشور با شمال و غرب
  • وضعیت اقلیمی و توپوگرافی مطلوب
  • قیمت‌ها نسبتاً پایین املاک و اجاره نسبت به شهر تهران
  • نزدیکی به فرودگاه امام خمینی، مهرآباد، فرودگاه باری پیام و فرودگاه خصوصی آزادی
  • دسترسی به جمعیت ساکن در تهران
  • وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فن‌آوری معتبر
  • و …

قرار دادن تمام این عوامل در کنار یکدیگر به ما نشان می‌دهد که شهر کرج از پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری کسب و کارها برخوردار بوده و احتمالاً در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ظهور برندهای قدرتمند در این شهر هستیم به همین دلیل وجود سرمایه‌گذاری در فرآیند برندسازی پیش از پیش اهمیت یافته است. برندسازی زمانی معنی و مفهوم می‌یابد که رقابت وجود داشته باشد اگر در شرایطی باشید که هیچ رقیبی برای شما موجود نیست، احتیاجی به پروژه برندسازی دیده نمی‌شود. با توجه به اینکه شواهد نشان می‌دهد احتمال افزایش رقابت در شهر کرج زیاد است، منطقی به نظر می‌رسد از هم‌اکنون بر روی ساخت و مدیریت برند سرمایه‌گذاری کرده تا در آینده از سایر رقبا عقب نمانیم. در این نوشته سعی کرده‌ام چارچوب استفاده از خدمات مشاوره برندسازی را شرح دهم.

نکات مهم در فرآیند مشاوره برندسازی

اولین نکته‌ای که باید در فرآیند برندسازی خود لحاظ کنید انجام یک تحقیق بازار حرفه‌ای است به منظور کشف و بررسی نیازها و فوائد مورد نظر مخاطبین. بزرگترین اشتباه این است که از نتایج تحقیق بازار در شهر تهران استفاده کنید زیرا ممکن است شرایط فرهنگی و الگوی مصرف در شهر کرج تفاوت زیادی با شهر تهران داشته باشد، به همین دلیل پیشنهاد می‌گردد، حتماً قبل از طراحی هویت برند خودتان، یک تحقیق بازار ساده ولی غنی برای کشف نیاز مخاطبین انجام داده و با استفاده از داده‌های آن شروع به طی کردن ادامه مسیر کنید. در این مرحله مشاوره برندسازی، مشاور حتماً باید نتایج تحقیق به همراه تحلیل آن را به شما ارائه نماید و توضیح دهد که چگونه می‌خواهد از این نتایج و تحلیل‌های مرتبط در فرآیند برندسازی استفاده کند. در قسمت تحلیل اطلاعات، مشاور برندسازی حتماً باید فوائد مورد نیاز مخاطبین را بر اساس تحقیقات بازار استخراج کرده و توضیح دهد که کدام یک از فواید بیشترین اولویت را برای مخاطبین به همراه دارد.

دومین نکته و اساسی ترین مرحله در فرآیند برندسازی، طراحی هویت برند سازمان خودتان است. در مقاله هویت برند به طور کامل توضیح داده‌ام ولی به طور خلاصه باید ابتدا اهداف خود را در نظر گرفته و از مدلی برای طراحی هویت استفاده نمایید که متناسب با نیازها و خواسته‌های شما باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید بر روی برندسازی سازمان خود سرمایه‌گذاری کنید باید از مدل بِرمَن استفاده کرده و اگر می‌خواهید بر روی محصول برندسازی انجام دهید، باید مدل مرتبط با آن را انتخاب کنید. در این مرحله مهم، مشاور برندسازی حتماً باید اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار دهد:

 

  • دلیل استفاده از یک مدل خاص برای طراحی هویت برندتان. حتماً از مشاور خود بخواهید که دلیل استفاده از مدلی که در فرآیند برندسازی استفاده نموده است را به شما توضیح دهد.
  • بررسی نقاط POP و POD. همان‌طور که در ابتدای این مطلب به شما گفتم، برندسازی زمانی معنی و مفهوم می‌یابد که رقابتی وجود داشته باشد به همین دلیل مشاور برندسازی حتماً باید نقاط اشتراک شما با رقبا و نقاط تفاوت شما با آنها را به صورت کامل بررسی کرده و بر اساس آن شروع به طراحی هویت برند نماید. برای این کار، مشاور برندسازی باید رقبای مستقیم و غیر مستقیم شما را بررسی کرده و بر اساس تحقیقات خود، نقاط POP و POD را تعیین نماید.
  • هویت برندی که تناسبی با امکانات و شرایط سازمان نداشته باشد، تنها تبدیل به یک دفترچه زیبا در گوشه سازمان می‌شود. مشاور برندسازی باید حتماً جلسات متعدد با بخش‌های مختلف سازمان گذاشته و امکانات و شرایط سازمان شما را تحلیل کرده و متناسب با شرایط سازمان شما، هویت و ارزش‌های لازم را طراحی نماید. در این مرحله خود شما نیز باید وارد میدان شوید و پیشنهادات و تجربیات خود را در اختیار مشاور برندسازی قرار دهید.
  • اساس هر هویت برندی، شخصیت برند می‌باشد. به طور کل برای طراحی شخصیت برند از مدل جنیفر آکر و آرکتایپ‌ها استفاده می‌شود. حتماً از مشاور برندسازی خود بخواهید که توضیح دهد از کدام مدل استفاده نموده و چرا به این شخصیت خاص رسیده است. شخصیت برند در ادامه راه برای شما یک شاخص بسیار مهم و حیاتی است که باید تمام فعالیت‌های برند خود را متناسب و هم‌راستا با آن اجرایی نمایید.
  • در نهایت در این مرحله باید دو نوع گایدلاین به شما تحویل داده شود. یک گایدلاین که در کشور ما بسیار معروف و مشهور است، عبارت است از گایدلاین هویت بصری. در این گایدلاین بر اساس هویت برند شما، لوگو، رنگ، بسته‌بندی و سایر اجزای هویت بصری شما طراحی می‌گردد. اما دومین گایدلاینی که معمولاً کارفرمایان به آن اهمیتی نمی‌دهند، گایدلاین کلامی است. در این نوع گایدلاین، لحن برند، بانک کلمات، کلمات کلیدی و … قرار می‌گیرد. گایدلاین کلامی برای تبلیغات و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سومین و آخرین نکته‌ای که در همکاری با یک مشاوره برندسازی در کرج باید مد نظر قرار دهید، برنامه افزایش ارزش ویژه برند است. در صورت قید شدن این موضوع در قرارداد مشاوره برندسازی، مشاور برندسازی شما باید برنامه خود برای افزایش ارزش ویژه برند را ارائه دهد. هدف این برنامه باید افزایش آگاهی از برند، تداعی مناسب از برند، افزایش ترجیح خرید و افزایش وفادای به برند باشد. باید برنامه‌هایی از سوی مشاور برندسازی ارائه گردد که تمام این 4 پارامتر را تحت الشعاع خود قرار دهد.

مجتبی خردیار کیست؟

مجتبی خردیار

در انتها کمی از سابقه خود در صنعت تبلیغات و برندسازی توضیح می‌دهم. من نزدیک به یک دهه است که در صنعت تبلیغات و برندسازی کشور فعالیت کرده و در پروژه‌های متعدد برندسازی حضور داشته‌ام، در زیر به تعدادی از این پروژه‌ها اشاره می‌نمایم:

  • پروژه برندسازی صنایع الکترونیک ایران (صایران)
  • پروژه برندسازی سازمان نظام کاردانی
  • پروژه برندسازی صندوق بازنشستگی کشور
  • پروژه برندسازی شرکت الکتروکویر (نماینده Siemens در ایران)
  • پروژه برندسازی شرکت داروسازی تریتا
  • پروژه برندسازی برند آروما
  • پروژه برندسازی نوین کتاب گویا
  • و …

برای درخواست مشاوره و یا انجام پروژه برندسازی، لطفاً یک پیام در واتس‌آپ با عنوان «درخواست مشاوره/پروژه برندسازی» به من بزنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار سازم. با تشکر.

مجتبی خردیار